Begrotingsregels hinderen klimaatbeleid
Politici zijn geneigd klimaatbeleid uit te stellen, maar dit maakt de oplossing op termijn alleen maar duurder. Econoom Jasper J. van Dijk pleit dat de begrotingsregels dit uitstelgedrag in de hand werken, omdat ze de meerkosten van laat ingrijpen niet in kaart brengen, en een extra hindernis creëren bij (klimaat)investeringen, omdat hier alleen de kosten en niet de baten worden meegenomen.
De staatskas spekken met boetes vertroebelt het beleid
Het kabinet wil de verkeersboetes verhogen. Het Openbaar Ministerie is tegen. En het heeft daarin gelijk, vinden Tim ’S Jongers en Merel van Rooy.
Voorstel voor een leesbare Voorjaarsnota
De voorjaarsnota is volgens velen onleesbaar. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of het kabinet bezuinigt en waarop. Wij doen een voorstel voor een rapportage die leesbaar is en het politieke debat verder helpt.
Verkeersboetes: schijntje voor rijken, strop voor armen
Voor iemand met geld zijn verkeersboetes een schijntje, voor armere mensen kunnen ze de nekslag zijn. Politiek econoom Merel van Rooy pleit voor een rechtvaardiger verkeersboeteregime.
Stop met spekken staatskas via verkeersboetes
Wederom worden de verkeersboetes verhoogd om de staatskas te spekken. Onwenselijk, want de verkeersveiligheid wordt hiermee als beleidsdoel verdrongen en de boetes worden disproportioneel hoog ten opzichte van het strafrecht. Om verkeersveiligheid weer leidend te maken, moet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weer achter het stuur zitten.
Een rechtvaardige woningmarkt, volgens de econoom
Op de woningmarkt zijn veel tegengestelde belangen. Omdat er geen oplossing is waarbij alle groepen erop vooruit gaan, is de discussie over de woningmarkt er ten diepste een over rechtvaardigheid. Ons essay werkt dit uit: welke uitkomst op de woningmarkt zien we als rechtvaardig, en welk beleid past daarbij?
Het ongewone Nederlandse woningmarktbeleid
Het Nederlandse woningmarktbeleid valt internationaal uit de toon door een relatief lage aanbodelasticiteit, hoge vraagstimulering en strenge prijsregulering. Beter beleid voeren lijkt makkelijk. Toch komt dat nauwelijks van de grond, omdat gevestigde belangen boventoon voeren.
Europese begrotingsregels: Vijf aanbevelingen voor betere handhaving
Onlangs heeft de Europese Commissie een hervormingsvoorstel gedaan voor de begrotingsregels. Een hervorming van de regels is echter niet voldoende, ook de handhaving moet worden verbeterd. Wij doen vijf aanbevelingen voor de handhaving van het Stabiliteits- en Groeipact.
Five proposals for enforceable EU fiscal rules
Recently, the European Commission proposed a reform of the fiscal rules. However, reforming the rules is not enough; enforcement must also be improved. We present five recommendations for the enforcement of the Stability and Growth Pact.
De innovatiebox faciliteert belastingconcurrentie
De innovatiebox is de laatste tijd onderwerp van discussie. De rol die de innovatiebox speelt in het faciliteren van belastingconcurrentie is daarbij alleen onderbelicht. Veel Europese landen kennen een soort van innovatiebox: een race to bottom wordt zo uitgelokt.
Noodzakelijke versimpeling van de toeslagen komt in gevaar
Het hervormen van de toeslagen loopt spaak. De meest recente ontwikkeling is dat het kabinet een belangrijke hervorming van de huurtoeslag heeft ingetrokken na een uitspraak van de Raad van State. Met meer politieke wil kan de hervorming bij de huurtoeslag wel doorgevoerd worden.
De grote ommezwaai in het denken over begrotingsbeleid
Ten tijde van de financiële crisis was bezuinigen het devies. Tijdens de coronacrisis werd er juist meer uitgegeven. Hoe is het denken over begrotingsbeleid de afgelopen 10 jaar veranderd?
Hoe staat het met het Europees Herstelfonds?
In de zomer van 2021 besloten Europese leiders tot de oprichting van een historisch herstelfonds met een capaciteit van 750 miljard euro aan leningen en subsidies. De coronapandemie was nog verre van bedwongen en het was nog spannend of de economieën de gevolgen van de lockdown en de sterke stijging van schulden goed zouden kunnen doorstaan.
Hoe gaat het eigenlijk met de begroting?
2022 was een chaotisch begrotingsjaar, met een verhoging van de AOW, een last minute prijsplafond en een oplopende rente. Hoe staat de begroting er nu eigenlijk voor? Wij pogen overzicht te bieden.
Hervorming Europese begrotingsregels: drie suggesties bij voorstel Commissie
De Europese Commissie is met een voorstel gekomen voor hervorming van de Europese begrotingsregels. Het voorstel is een stap in de goede richting, maar het leidt ook tot een aantal nieuwe problemen én een aantal belangrijke huidige tekortkomingen worden niet aangepakt.
Kritiek op Italiaans begrotingsbeleid is achterhaald en ongegrond
Nederlandse Tweede Kamerleden stoppen Italië graag in het verdomhoekje. Hun argumenten zijn echter gebaseerd op hardnekkige misverstanden. Deze onwaarheden staan oplossingen om Italië en de eurozone vooruit te helpen in de weg.
De dilemma’s bij de oplopende energierekening
We bespreken drie aspecten van de oplopende energierekening. i) Wat kan de overheid nu doen om de energierekening te compenseren? ii) Een vergelijking tussen Nederland en andere landen. iii) Hoe moeten we verder op lange termijn?
Wat ons opviel in het IBO Vermogensverdeling
Een politiek belangrijk rapport. Het kabinet kondigde eerder aan om na dit onderzoek de belastingdruk te willen verschuiven van arbeid naar kapitaal. Welke nieuwe inzichten biedt het nieuwe onderzoek?
Marktdiscipline vervangt geen begrotingsregels
De rentes op staatsschulden lopen langzaam op. Marktdiscipline wordt ook wel gezien als substituut voor reguleringsdiscipline. Maar dat is geen heilzame weg.
Een crisisheffing op winst – een goed idee?
De roep om een solidariteitsheffing komt regelmatig terug. Het Verenigd Koninkrijk kent inmiddels een windfall tax. We bespreken of die in Nederland zou kunnen werken. Vervolgens verkennen we een structurele belasting op overwinst.