Functioneren van de overheid
Goed beleid staat of valt bij het goed functioneren van de overheid. Op de lange termijn is niets zo bepalend voor menselijk welzijn als de kwaliteit van de overheid. Op dit moment zijn er veel twijfels over de capaciteit van onze overheid, maar het ontbreekt aan constructieve suggesties tot verbetering. Onze kennis van institutionele economie en onze positie in het beleidsspectrum stellen ons in staat concrete voorstellen te doen.
Hieronder lees je meer over:
Strategische functie overheid
Ministeries hebben hun handen vol aan lopende vraagstukken, en komen amper toe aan de lange termijn. Daarom moet de overheid meer strategische kennis in huis halen, in de vorm van een interne consultant.
De Tweede Kamer wil een nieuwe open bestuurscultuur met een regeerakkoord op hoofdlijnen, meer inzicht in bestuurlijke afwegingen en inhoudelijke politieke discussies. Dit vraagt niet alleen een nieuwe werkwijze van politici, maar ook een ambtenarenapparaat dat goed kan balanceren tussen de haast van vandaag en de complexe uitdagingen van de toekomst.
Instituties
The benefits of internationalization far outweigh the drawbacks. But the academic community should be aware that a policy debate around those drawbacks has been ongoing for some time.
De coalitiepartijen willen dat er meer afstand komt tussen de Tweede Kamer en het kabinet. Maar van een extraparlementair kabinet lijkt met politiek bezette ministerposten geen sprake. Willen de coalitiepartijen meer afstand, dan zijn heldere afspraken nodig
De voorjaarsnota is volgens velen onleesbaar. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of het kabinet bezuinigt en waarop. Wij doen een voorstel voor een rapportage die leesbaar is en het politieke debat verder helpt.
Bij de aanpak van de stikstofcrisis heeft Rutte IV twee opties: kiezen, of niet kiezen. Of het onteigent alleen de vijfduizend meest vervuilende boeren, of het verspreidt de ellende over alle 30 duizend betrokken boeren. Het ministerie van Financiën heeft deze twee opties naast elkaar gelegd. De gerichte aanpak zou slechts €10 mld. kosten, terwijl het gekozen alternatief wordt geraamd op €34 mld.