Opinie in FD: En wéér is de eurozone niet voorbereid op een crisis
De crisisbestendigheid van de eurozone wordt keer op keer op de proef gesteld. Dit brengt ook risico's voor de Nederlandse economie met zich mee. Als Nederland invloed wil hebben op de toekomst van de eurozone, moet ons land het voortouw nemen in een hervorming van het Europees Stabiliteitsmechanisme, schrijven Sander Tordoir en Jasper van Dijk.
Hoe staat het met het Europees Herstelfonds?
In de zomer van 2021 besloten Europese leiders tot de oprichting van een historisch herstelfonds met een capaciteit van 750 miljard euro aan leningen en subsidies. De coronapandemie was nog verre van bedwongen en het was nog spannend of de economieën de gevolgen van de lockdown en de sterke stijging van schulden goed zouden kunnen doorstaan.
Hoe gaat het eigenlijk met de begroting?
2022 was een chaotisch begrotingsjaar, met een verhoging van de AOW, een last minute prijsplafond en een oplopende rente. Hoe staat de begroting er nu eigenlijk voor? Wij pogen overzicht te bieden.
Suggestions for SGP Reform
In the paper, we very briefly sketch out the reform proposal put forward by the EU-Commission and make five suggestions on how this could be developed further. The annex contains two short papers covering (1) the EU methodology for computing debt sustainability and (2) expenditure rules in practice drawing on the Dutch experience.
Reforming the Stability and Growth pact: three suggestions to Commission proposal
The European Commission put forward a proposal to reform the European fiscal rules. The proposal is a step in the right direction. However, it fails to address a number of important shortcomings and it creates a number of new problems.
Infosheet: Arbeidskorting
In deze infosheet lichten wij de werking, kosten en effecten van de arbeidskorting toe.
Infosheet: Algemene heffingskorting
In deze infosheet lichten wij de werking, de kosten en de effecten van de algemene heffingskorting toe.
Infosheet: Box 1
In deze infosheet lichten wij de werking, kosten en effecten van belasting in box 1 toe.
Hervorming Europese begrotingsregels: drie suggesties bij voorstel Commissie
De Europese Commissie is met een voorstel gekomen voor hervorming van de Europese begrotingsregels. Het voorstel is een stap in de goede richting, maar het leidt ook tot een aantal nieuwe problemen én een aantal belangrijke huidige tekortkomingen worden niet aangepakt.
Kritiek op Italiaans begrotingsbeleid is achterhaald en ongegrond
Nederlandse Tweede Kamerleden stoppen Italië graag in het verdomhoekje. Hun argumenten zijn echter gebaseerd op hardnekkige misverstanden. Deze onwaarheden staan oplossingen om Italië en de eurozone vooruit te helpen in de weg.
Opinie in Volkskrant: Bouw van peperdure nieuwe kerncentrales is onzinnig zolang ze elders in Europa worden gesloopt
Als we niet oppassen, hebben we binnen de Europese Unie over twintig jaar net zoveel kerncentrales als nu. Het enige verschil: de centrales staan tegen die tijd in andere landen.
Lange aanlooptijd kernenergie vraagt stevige onderbouwing als fundament
Het huidige kabinet wil twee kerncentrales bouwen. Maar waarom niet meer, of waarom niet minder? Een goed onderbouwde afweging ontbreekt, maar is onontbeerlijk voordat het kabinet een onomkeerbare stap zet.
Constructief Hervormen
De hervorming van de Europese begrotingsregels ligt op tafel in Europa. In dit rapport gaan wij in op het functioneren van het Stabiliteits- en Groeipact en doen wij vier aanbevelingen voor een hervorming die het begrotingsstelsel realistischer, simpeler en effectiever maakt.
Vervang Europese begrotingsregels door een simpele uitgavenregel
Minister van Financiën Kaag heeft haar steun uitgesproken voor een Europese uitgavenregel. Maar hoe moet die er dan uitzien? In dit artikel pleiten wij voor de implementatie van een uitgavenregel als beleidsoptie.
Kabinet moet laten zien wat er te kiezen valt, ook als het om stikstof gaat
Bij de aanpak van de stikstofcrisis heeft Rutte IV twee opties: kiezen, of niet kiezen. Of het onteigent alleen de vijfduizend meest vervuilende boeren, of het verspreidt de ellende over alle 30 duizend betrokken boeren. Het ministerie van Financiën heeft deze twee opties naast elkaar gelegd. De gerichte aanpak zou slechts €10 mld. kosten, terwijl het gekozen alternatief wordt geraamd op €34 mld.