Zo komen we van de toeslagen en heffingskortingen af
Burgers, beleidsmakers en de Belastingdienst zijn verstrikt in een complex web van toeslagen, heffingskortingen en aftrekposten. Gelukkig zijn de toeslagen en heffingskortingen te vervangen door één inkomensonafhankelijke toelage en een uitbreiding van de belastingschijven. Een voorstel.
De belastingen op arbeid zijn complex, onrechtvaardig en belemmeren méér werken
Door de stelselherziening in 2001 moesten de belastingen op arbeid gericht, eenvoudig en rechtvaardig worden, en moest de werkgelegenheid worden gestimuleerd. Die doelen worden echter niet gehaald.
Het einde van de toeslagen
Het belastingstelsel in Nederland is te complex en moet worden vereenvoudigd. Burgers, beleidsmakers en de Belastingdienst raken verstrikt in het complex web dat ons huidige stelsel is. In dit rapport beogen we de complexiteit van het huidige systeem te ontleden en te laten zien waar er gesnoeid kan worden in de regelingen.
We zijn jarig! Een terugblik
Het Instituut voor Publieke Economie (IPE) bestaat één jaar. In dat jaar maakten we een hoop mee. We nemen jullie graag mee in wat we hebben geleerd.
Op-ed for Politico: It’s Groundhog Day for EU fiscal rule reform
As hawkish members seek to water down the Commission’s attempts to make the rules more sensible, the bloc will only end up going around in circles.
De innovatiebox faciliteert belastingconcurrentie
De innovatiebox is de laatste tijd onderwerp van discussie. De rol die de innovatiebox speelt in het faciliteren van belastingconcurrentie is daarbij alleen onderbelicht. Veel Europese landen kennen een soort van innovatiebox: een race to bottom wordt zo uitgelokt.
Opinie in NRC: De Europese markt heeft industriepolitiek op Europees niveau nodig
Als EU-lidstaten ieder voor zich groene subsidies verstrekken, is dat nadelig voor kleine landen, stellen Jasper H. van Dijk en Luuk Schmitz.
Opinie in FD: Als doorsluisland blijft Nederland koploper
Volgens Gabriel Zucman en Wouter Leenders heeft de Nederlandse regering haar toon gewijzigd, maar speelt Nederland nog steeds een dubieuze rol bij belastingontwijking en belastingconcurrentie.
Berekeningen voor De Correspondent ‘Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald)’
Wij zijn door De Correspondent gevraagd om een berekening te maken van de omvang van informele zorg in Nederland als cijfermatige onderbouwing van het boek ‘Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald)’.
Criticism of Italian Fiscal Policy: Outdated and Unfounded
Dutch members of parliament like to criticize Italy. The country ought to implement more reforms. However, their arguments are based on persistent misunderstandings.
Noodzakelijke versimpeling van de toeslagen komt in gevaar
Het hervormen van de toeslagen loopt spaak. De meest recente ontwikkeling is dat het kabinet een belangrijke hervorming van de huurtoeslag heeft ingetrokken na een uitspraak van de Raad van State. Met meer politieke wil kan de hervorming bij de huurtoeslag wel doorgevoerd worden.
De grote ommezwaai in het denken over begrotingsbeleid
Ten tijde van de financiële crisis was bezuinigen het devies. Tijdens de coronacrisis werd er juist meer uitgegeven. Hoe is het denken over begrotingsbeleid de afgelopen 10 jaar veranderd?
Enkele berekeningen op hoofdlijnen voor De Correspondent (‘Sander en de brug’)
Wij zijn door De Correspondent gevraagd om advies bij de cijfermatige onderbouwing van het boek ‘Sander en de brug’. Daarbij kwam de vraag op: wat zijn de budgettaire gevolgen van een belastingstelsel waarin alle vormen van inkomen gelijk worden behandeld.
Opinie in NRC: Stel in plaats van de kosten het kind centraal
Het kabinet ziet kinderopvang vooral als arbeidsmarktinstrument, en verliest zo het zicht op de kwaliteit, aldus David Bokhorst en Anton Hemerijck. Neem een voorbeeld aan Duitsland of Italië.