De grote ommezwaai in het denken over begrotingsbeleid
Ten tijde van de financiële crisis was bezuinigen het devies. Tijdens de coronacrisis werd er juist meer uitgegeven. Hoe is het denken over begrotingsbeleid de afgelopen 10 jaar veranderd?
Hoe gaat het eigenlijk met de begroting?
2022 was een chaotisch begrotingsjaar, met een verhoging van de AOW, een last minute prijsplafond en een oplopende rente. Hoe staat de begroting er nu eigenlijk voor? Wij pogen overzicht te bieden.
Opinie in Volkskrant: Bouw van peperdure nieuwe kerncentrales is onzinnig zolang ze elders in Europa worden gesloopt
Als we niet oppassen, hebben we binnen de Europese Unie over twintig jaar net zoveel kerncentrales als nu. Het enige verschil: de centrales staan tegen die tijd in andere landen.
Lange aanlooptijd kernenergie vraagt stevige onderbouwing als fundament
Het huidige kabinet wil twee kerncentrales bouwen. Maar waarom niet meer, of waarom niet minder? Een goed onderbouwde afweging ontbreekt, maar is onontbeerlijk voordat het kabinet een onomkeerbare stap zet.
Opinie in FD: Nieuwe industriepolitiek van kabinet berust op een misverstand
Ook in de toekomst moet minimaal 10% van ons bbp uit de industrie komen, zo schrijft het kabinet in de nieuwe industrienota. Maar zo'n minimaal percentage stellen voor de industrie is onverstandig en berust op een misverstand.
Waar op te letten in de Voorjaarsnota
We werpen een blik op de actualiteit: eind deze maand komt de Voorjaarsnota uit, met daarin de financiële voornemens van het kabinet. Wij identificeren vier aandachtspunten.
Opinie in NRC: Bierviltjesberekening bepaalt onze overheidsuitgaven
Een coherente visie op ons begrotingsbeleid ontbreekt. Zo’n visie is nodig om de inconsistentie tussen kabinetsperiodes tegen te gaan. Omdat we in Nederland geen methode hebben waarmee we de begrotingsruimte vaststellen, geven we geld uit als de economie op volle toeren draait en bezuinigen we als extra bestedingen hard nodig zijn.