Kabinet moet laten zien wat er te kiezen valt, ook als het om stikstof gaat
Bij de aanpak van de stikstofcrisis heeft Rutte IV twee opties: kiezen, of niet kiezen. Of het onteigent alleen de vijfduizend meest vervuilende boeren, of het verspreidt de ellende over alle 30 duizend betrokken boeren. Het ministerie van Financiën heeft deze twee opties naast elkaar gelegd. De gerichte aanpak zou slechts €10 mld. kosten, terwijl het gekozen alternatief wordt geraamd op €34 mld.
Hoog tijd om fiscale regelingen aan te pakken
Enkele jaren geleden maakte het ministerie van Financiën een begin met het evalueren van de vele fiscale regelingen die ons belastingstelsel rijk is. De eerste resultaten stemmen somber: de meeste van de regelingen blijken niet of maar deels doelmatig. Helaas leidt dat zelden tot verandering.
Opinie in NRC: Doorbreek het taboe van winst maken door ziekenhuizen
Ziekenhuizen mogen geen winst uitkeren, maar met winst kunnen ze betere afspraken maken op de zorgmarkt, schrijft Jasper J. van Dijk.
Experimenteer met strategische projecten
De Tweede Kamer wil een nieuwe open bestuurscultuur met een regeerakkoord op hoofdlijnen, meer inzicht in bestuurlijke afwegingen en inhoudelijke politieke discussies. Dit vraagt niet alleen een nieuwe werkwijze van politici, maar ook een ambtenarenapparaat dat goed kan balanceren tussen de haast van vandaag en de complexe uitdagingen van de toekomst.
De dilemma’s bij de oplopende energierekening
We bespreken drie aspecten van de oplopende energierekening. i) Wat kan de overheid nu doen om de energierekening te compenseren? ii) Een vergelijking tussen Nederland en andere landen. iii) Hoe moeten we verder op lange termijn?
Wat ons opviel in het IBO Vermogensverdeling
Een politiek belangrijk rapport. Het kabinet kondigde eerder aan om na dit onderzoek de belastingdruk te willen verschuiven van arbeid naar kapitaal. Welke nieuwe inzichten biedt het nieuwe onderzoek?
Infosheet: Member States’ positions on Stability and Growth Pact reform
We produced an overview of selected Member States’ positions on Stability and Growth Pact reform. Their positions seem to leave room for changes to the preventive arm, the debt reduction rule, and the governance framework.
Infosheet: Hoe werkt het Stabiliteits- en groeipact (SGP)?
Een overzicht van het Stabiliteits- en groeipact (SGP) in twee overzichtelijke pagina’s.
Opinie in FD: Nieuwe industriepolitiek van kabinet berust op een misverstand
Ook in de toekomst moet minimaal 10% van ons bbp uit de industrie komen, zo schrijft het kabinet in de nieuwe industrienota. Maar zo'n minimaal percentage stellen voor de industrie is onverstandig en berust op een misverstand.
Marktdiscipline vervangt geen begrotingsregels
De rentes op staatsschulden lopen langzaam op. Marktdiscipline wordt ook wel gezien als substituut voor reguleringsdiscipline. Maar dat is geen heilzame weg.
Een crisisheffing op winst – een goed idee?
De roep om een solidariteitsheffing komt regelmatig terug. Het Verenigd Koninkrijk kent inmiddels een windfall tax. We bespreken of die in Nederland zou kunnen werken. Vervolgens verkennen we een structurele belasting op overwinst.
Opinie in FD: EU-landen saboteren elkaar met expatregelingen
Europese landen lokken elkaars werknemers weg met maar liefst 27 verschillende expatregelingen. Dat is een fiscale race-to-the-bottom. De onderlinge concurrentie is bovendien verwonderlijk in het licht van Europese samenwerking